Konversio-optimointi
Konversio-optimoitu sivusto tuottaa selkeästi paremman tuloksen
Konversio-optimointi eli CRO (conversion rate optimization) auttaa kasvattamaan asiakkaiden tai liidien määrää yrityksen kotisivuilla tai verkkokaupassa. Monesti keskitytään jopa liikaa kävijämäärän kasvattamiseen maksetun mainonnan tai hakukoneoptimoinnin keinoin, kun kustannustehokkain tapa vaikuttaa konversioiden määrään olisikin keskittyä omiin verkkosivuihin.
Jos esimerkiksi verkkokauppasi konversioprosentti on nyt tasan yhden prosentin, ja se saadaan konversio-optimoinnin ansiosta nousemaan kahteen prosenttiin, myyntisi tuplaantuu muiden muuttujien pysyessä ennallaan.
Konversiolla tarkoitetaan sitä, että verkkosivustolle määritelty yksittäinen tavoite toteutuu. Konversio voi olla esimerkiksi verkkokaupan ostos, yhteystiedon jättäminen uutiskirjettä varten, yhteydenottolomakkeen täyttäminen, tarjouspyyntö, ajanvaraus tai jotain muuta.
Pelkällä kävijämäärän lisäyksellä verkkokaupan vierailijoiden määrä pitäisi tuplata, että myynti saataisiin kaksinkertaiseksi.
Sama pätee luonnollisesti vaikkapa asiantuntijayrityksen liidien hankintaan verkkosivujen kautta.
Konversio-optimointia on syytä toteuttaa suunnitelmallisesti, ja tarkasti dataan perustuen. Suurempi liikennevolyymi verkkosivuilla nopeuttaa data-analyysien muodostamista ja esimerkiksi AB-testausta, mutta vanhaa dataa lukemalla voidaan jo selvittää suurempia pullonkauloja, ja kohtia joissa asiakas putoaa ostopolulta pois.
Kuten kaikessa vuorovaikutuksessa, myös konversio-optimoinnissa luottamuksen rakentaminen verkkosivun vierailijaan on tärkeää. Ilman riittävää luottamusta asiakas ei osta. Maine on tärkeässä roolissa, ja siksi onkin suositeltavaa panostaa yrityksen maineen vahvistamiseen verkossa. Hyvä verkkomaine on apuna myös hakukoneoptimoinnissa.