Kuinka optimoida yrityksesi tekoälysuosituksia varten vuonna 2025

  • Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelia viimeksi muokattu:5.3.2025
perinteinen google jää taustalle kun tekoäly valtaa alaa

Digitaalisessa maailmassa pelkkä hakukoneoptimointi (SEO) ei enää riitä. Yritysten on optimoitava läsnäolonsa myös tekoälyavusteisia suosituksia varten. Yhä useammin ihmiset kysyvät ChatGPT:ltä, Geminiltä tai muilta tekoälyiltä esimerkiksi ”Hyvämaineiset kattofirmat Turussa?” tai ”Mitkä ovat parhaat rakennusyritykset Varsinais-Suomessa?”

Ennusteiden mukaan 26 % hauista siirtyy tekoälyn kautta tehtäviksi vuoteen 2026 mennessä. Se on iso muutos. Muutos nopeutuu sitä mukaa, kun tekoäly pystyy antamaan parempia vastauksia kuin perinteiset hakukoneet, erityisesti tarkempien ja monimutkaisempien kysymysten kohdalla. Tekoälyn kehitysvauhti on ollut huimaavaa, se on päässyt yllättämään myös tiedonhakua dominoineen Googlen. Yleisesti ottaen se on myös hyvä asia, ettei valta keskity liikaa yhdelle toimijalle. Googlen hakutulosten kohdalla on jo pitkään ollut ongelmana heikentyneet hakutulokset, jotka ovat johtuneet sekä hätiköiden tehdyistä algoritmimuutoksista, että haitallisesta ”blackhat” hakukoneoptimoinnista kyseenalaisilla verkkosivuilla, joita verkko on tulvillaan.

Koska olet viimeksi tarkastanut, kuinka moni on tullut yrityksesi sivuille tekoälyn kanssa käydyn keskustelun pohjalta? Kuinka paljon määrä on lisääntynyt, vai eikö liikennettä ai-chateista näy juuri lainkaan? Siinä tapauksessa tilanne voi olla se, ettei tekoäly suosittele tai tuo yritystäsi näkyviin lainkaan. Se on korjattavissa, mutta toimeen on hyvä ryhtyä nopeasti.

Alla joitakin perusasioita, joiden avulla voit optimoida yrityksesi siten, että se todennäköisemmin nousee esiin tekoälyn suosituksissa.

Vahvista yrityksesi verkkonäkyvyyttä

Ensimmäinen askel on varmistaa, että yrityksesi on vahvasti ja yhtenäisesti läsnä digitaalisissa kanavissa, joista tekoälymallit hankkivat tietoa. Jos yritystäsi ei löydy tärkeistä palveluista, se ei ole tekoälymallien koulutusaineistossa – mutta kilpailijasi sisällöt ehkäpä ovat.

Toimenpiteitä:

  • Pidä yrityksesi tiedot ajantasaisina Google Business Profilessa, Bing Placesissa ja alan hakemistoissa.
  • Varmista, että nimi, osoite ja puhelinnumero (NAP-tiedot) ovat yhtenevät kaikilla alustoilla.
  • Päivitä verkkosivustoasi säännöllisesti laadukkaalla ja ajankohtaisella sisällöllä.
  • Listaa yrityksesi alan tärkeisiin palveluihin (esim. ravintoloille TableOnline, markkinointiyrityksille Clutch.co).
  • Hyödynnä profiileissa kaikki mahdolliset kentät, mukaan lukien kuvaus, palvelut, tuotteet ja saavutukset.

✔ Hallitse verkkomainettasi

Tekoälymallit käyttävät yrityksen arvostelutietoja arvioidessaan, mitä yrityksiä suositellaan. Arvostelut sisältävät usein avainsanoja ja asiakaspalautetta, joiden perusteella tekoäly tunnistaa, mistä yritystä kehutaan tietyn ominaisuuden perusteella.

Toimenpiteitä:

  • Rohkaise tyytyväisiä asiakkaita jättämään arvosteluja.
  • Pidä arvosanat korkeina keskeisillä alustoilla (Google, Trustpilot, alan erikoispalvelut).
  • Vastaa arvosteluihin ammattimaisesti – niin positiivisiin kuin negatiivisiin.
  • Kerää asiakaskokemuksia ja menestystarinoita.
  • Pyydä asiakkaita mainitsemaan arvosteluissa yrityksesi palvelut, tuotteet ja henkilökunta.
  • Hyödynnä Verkkomaine.fi palvelua, joka kokoaa yhteen yrityksen positiiviset signaalit eri puolilta Internetiä.

Hyödynnä strukturoitua dataa

Tekoälymallit rakastavat selkeää ja jäsenneltyä dataa. Tee liiketoimintasi ymmärrettäväksi koneille käyttämällä rakenteista dataa verkkosivustollasi.

Toimenpiteitä:

  • Ota käyttöön Schema.org-merkinnät verkkosivustollasi.
  • Määrittele selkeästi liiketoimintasi kategoria, palvelut ja erityisosaaminen.
  • Hyödynnä kaikki mahdolliset kentät tietojen syöttämiseksi tekoälymallien koulutusaineistoon.

Rakenna sisältöauktoriteettia

Vahvista asiantuntijuuttasi julkaisemalla laadukasta sisältöä.

Toimenpiteitä:

  • Kirjoita perusteellisia artikkeleita palveluistasi ja alasi ajankohtaisista aiheista.
  • Julkaise säännöllisesti blogikirjoituksia, jotka vastaavat yleisiin kysymyksiin.
  • Ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa ja jaa asiantuntevaa sisältöä.
  • Pyri saamaan mainintoja ja linkkejä arvostetuilta alan toimijoilta.

Varmista tiedon oikeellisuus

Tekoälymallit luottavat vahvistettuun ja luotettavaan tietoon.

Toimenpiteitä:

  • Rekisteröidy virallisiin yrityshakemistoihin.
  • Pidä ammattilisenssit ja sertifikaatit ajan tasalla.
  • Liity alan yhdistyksiin ja kauppakamareihin.
  • Varmista, että kaikki yrityksesi tiedot ovat julkisesti saatavilla ja ajan tasalla.

Rakenna paikallista näkyvyyttä

Monet hakevat tekoälyltä suosituksia lähialueen yrityksistä. Paikallinen läsnäolo on tärkeää.

Toimenpiteitä:

  • Luo paikkakuntakohtaista sisältöä.
  • Osallistu paikallisiin tapahtumiin ja yritysverkostoihin.
  • Tee yhteistyötä paikallisten medioiden ja yhteisöiden kanssa.
  • Käytä maantieteellisiä avainsanoja sisällössäsi.

Tekninen optimointi

Varmista, että verkkosivustosi tukee tekoälyoptimointia.

Toimenpiteitä:

  • Nopea latausaika.
  • Selkeä ja looginen sivurakenne.
  • Säännölliset tietoturvapäivitykset.
  • Hyvin kirjoitetut metakuvaukset ja -tagit.
  • Sivustokartta

Aloita tekoälyoptimointi heti tänään

Tekoälyn suosittelualgoritmit kehittyvät nyt ennennäkemätöntä vauhtia, samoin kuin tekoälyn käyttö. Paluuta vanhaan ei enää ole, ja tiedonhaku tulee vääjäämättömästi muuttumaan siitä mihin olemme Googlen aikakaudella tottuneet. Myös Google on myöntänyt tämän ja vie hakukonettaan AI-suuntaan. Tässä esittelemämme oli vain hyvin pieni pintaraapaisu aiheesta.

Yritykset jotka ensimmäisinä lähtevät optimoimaan näkyvyyttään tekoälyä silmälläpitäen, tulevat saamaan parhaan mahdollisen hyödyn ja näin kiilaamaan itsensä näkyvyydessä kilpailijoidensa edelle.

Yrittäjänä tai yrityksen näkyvyydestä vastaavana voit tehdä paljon myös itse tai tiimisi kanssa. Pysyt kartalla seuraamalla tekoälyalan kehitystä, algortimeja, sekä trendejä, ja tekemällä jatkuvaa testaamista toimivista ja toimimattomista tavoista saada näkyvyyttä teköälykeskusteluissa. Tekoälychattejä ja -hakuja muuten syntyy koko ajan lisää ja lisää.

Tekoälyalan seuraaminen vie kuitenkin huomattavan paljon aikaasi, ja ellet ole halukas siirtymään kokonaan toiselle toimialalle, eli tekoälyoptimoinnin asiantuntijaksi, pääset paljon pienemmällä stressillä ulkoistamalla osa-alueen alan ammattilaiselle.

Halmedia on tekoälyoptimoinnin ja verkkomaineen asiantuntija, jonka innovatiivinen tuote- ja palvelurakenne on suunniteltu helpottamaan pk-yritysten matkaa kohti tekoälyn aikakautta.

Tarjoamme palveluitamme vain toimialoille, jotka tunnemme. Toimimme pääosin rakennus- ja kiinteistöalan yritysten kanssa, samoin kuin teollisuudessa.

Meille tärkeintä on Sinun ja yrityksesi menestys, se antaa myös meille mahdollisuuden menestyä.  

Ota yhteyttä ja tarkastellaan yrityksesi tämän hetkistä tekoälynäkyvyyttä.