72 tutkittua tietoa verkkomaineesta 2022

  • Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelia viimeksi muokattu:10.3.2022
You are currently viewing 72 tutkittua tietoa verkkomaineesta 2022

Suomalaiset ovat tottuneita internetin käyttäjiä. Tilastojen mukaan 96 prosenttia 16–54-vuotiaista suomalaisista käytti internetiä useasti päivässä vuonna 2020. Osuus kasvoi edellisestä vuodesta kolme prosenttiyksikköä. Myös tätä vanhempien käyttäjien osuus on runsasta ja kasvaa edelleen. Netin käyttö useasti päivässä yleistyi etenkin tutkimuksen kahdessa vanhimmassa ikäryhmässä, 65–74-vuotiaissa kuusi ja 75–89-vuotiaissa seitsemän prosenttiyksikköä. Internetin käyttäjien osuus väestöstä kasvoi edellisestä vuodesta kaksi prosenttiyksikköä 92 prosenttiin.

Koska valtaosa meistä käyttää nettiä yhä enemmän, monet useita tunteja päivässä, on entistä tärkeämpää tiedostaa se tosiaasia, että internet määrittele ihmiset ja yritykset vahvemmin kuin koskaan aiemmin. Se voi olla hyvä tai huono asia, riippuen siitä, miten asiaa tarkastellaan. Joka tapauksessa tämä kehitys jatkuu, halusimme sitä tai ei.

Maine muodostuu nykyisin suurelta osin verkossa, mikä tarkoittaa, että verkkomaineemme on pitkälti sama kuin maine digitaalisen maailman ulkopuolella ”todellisessa elämässä”.

Verkkomaineella on suuri vaikutus niin yritysten kuin tavallistenkin ihmisten arkeen.

Kokosimme tähän artikkeliin 72 netistä pomittua ja tutkittua tietoa verkkomaineen sekä digitaalisen näkyvyyden tilastoista vuodelle 2022.

Yleistä

  • Tammikuussa 2021 maailman kaikista ihmisistä yli 60% käytti internetiä. Tämä tarkoittaa määrällisesti 4,66 miljardia ihmistä.
  • Näistä 319 miljoonaa ihmistä aloitti verkon käytön viimeisten 12 kuukauden aikana. Kasvua edelliseen vuoteen oli lähes 7 prosenttia. 875 000 tuhatta uutta käyttäjää joka päivä.
  • Suomalaisista 92% on joskus käyttänyt internetiä. 82% käyttää nettiä useita kertoja päivässä.
  • Keskimäärin internetiä käytettiin maailmanlaajuisesti 7 tuntia päivässä

Tiedonhaku verkossa

Google on luonnollisesti ykkönen tiedonhakurintamalla ja sen rooli verkkomaineelle on keskeinen ja ykkösprioriteetti. Google on kehittymässä portaalimaisempaan suuntaan, mikä tarkoittaa sitä, että se tarjoaa aiempaa suuremman määrän tietoa halutusta aiheesta suoraan omilla hakusivuillaan, sen sijaan että henkilön tarvitsisi siirtyä esimerkiksi yrityksen omille kotisivuille. Tässä muutoksessa yrityksen verkkomaineella on ratkaiseva merkitys, sillä se vaikuttaa suoraan siihen, miten ja missä valossa Google yritykset tuo esille.

  • 79% kaikista suomalaisista käyttää internetiä tavaroita ja palveluita koskevaan tiedonetsintään. 25-45 vuotiaiden kohdalla vastaava osuus on 91,5%.
  • Tammikuussa 2021 Google Chrome on maailman suosituin nettiselain 63,21% markkinaosuudellaan.
  • Google hallitsee tiedonhakua suvereenisti. Googlen hakujen osuus kaikista hauista on yli 90%.
  • Verkkosivujen liikenteestä yli 53% tulee orgaaniseen näkyvyyden kautta.
  • Kun tämä yhdistetään maksulliseen hakuun, liikenteen osuus näitä kanavia pitkin kasvaa 68 prosenttiin.
  • Tuloperusteisia tuloksia tarkastellessa orgaanisen haun kautta tulleet vievät kärkipaikan 44,6 prosentin osuudella.
  • Huimat 90,63% verkkosivuista ei saa lainkaan hakuliikennettä Googlen kautta.
  • Yli 92% hakusanoista saa vähemmän kuin 10 hakua kuukaudessa
  • 0,16% suosituimmista hakusanoista vastaa 60,67% kaikista hauista.
  • 70,87% niistä hakutermeistä, joita haetaan yli 10,000 kertaa kuukaudessa, muodostuu vain yhdestä tai kahdesta hakusanasta.
  • 69,7% kaikista hakulausekkeista muodostuu yli neljästä sanasta.
  • Karkeasti ottaen 8% hakulauseista on kysymysten muodossa.

Hakutulokset

Lienee sanomattakin selvää että sijoitus hakutuloksissa on tärkeää. Alla olevat luvut kertovat omaa kieltään hakutulosten merkityksestä.

Googlen hakutulosten klikkausprosentti sijoituksen mukaan. Lähde: Backlinko
  • Arvioiden mukaan Googlessa tehdään 3,5 miljardia hakua päivässä
  • Hakutulosten kärkipaikalla eli sijalla #1 keskimääräinen klikkausprosentti (CTR) on 31,7%
  • Hakutulosten kolme ensimmäistä sijaa saavat 75,1% kaikista klikkauksista.
  • Google haun toisen sivun tulokset saavat vain 0,78% klikkauksista.
  • Hakutuloksissa yhden sijan nousu voi kasvattaa klikkausprosenttia 30,8%. Alkuperäinen sijoitus vaikuttaa klikkausprosentin kasvuun
  • Vain 5,7% sivuista tulee sijoittumaan hakutuloksissa 10 parhaan joukkoon vuoden sisällä julkaisupäivästä.
  • Tyypillisesti tietyllä termillä hakutuloksissa kärkisijoille rankattu sivu sijoittuu 10 joukkoon myös lähes 1,000 muulla relevantilla hakusanalla.

Mobiilihaku

Yhä useampi hakee tietoa kännykällä, minkä vuoksi mobiilinäkyvyyden tulee olla kunnossa.

  • Viimeisen neljän vuoden aikana kännykän käyttäjien määrä on kasvanut maailmanlaajuisesti 2,5 miljardista 3,8 miljardiin ihmiseen.
  • Suomalaisista kotitalouksista 77% oli käytössään 3G/4G -liittymä.
  • 96,2% 16-54 vuotiaista suomalaisista on käyttänyt älypuhelinta internetin selailuun viimeisen kolmen kuukauden aikana. 55-64 vuotiaiden kohdalla kännykän käyttäjien osuus oli 84%.
  • Yli 52% verkkosivujen liikenteestä tulee matkapuhelimien kautta.
  • Matkapuhelimien määrä maailmassa lisääntyy 7% vuodessa. Tämä tarkoittaa yli miljoonaa uutta kännykkää päivässä.
  • Mobiilihakujen ykkössijalle pyrkiminen kannattaa sillä tämä sivu saa 27,7% klikkauksista. Vastaava luku pöytätietokoneiden puolella on 19,3%.
  • Mobiilissa ykkössija erottuu selkeästi edukseen, sillä 2. sijalle klikkauksia kertyy vain 9%, mikä tarkoittaa sitä, että 1. sija on kolme kertaa arvokkaampi verrattuna 2. sijaan.

Paikallinen haku

Paikallisten hakujen määrässä on kasvua, millä on suora vaikutus paikallisesti toimiviin yrityksiin.

  • 80% kuluttajista käyttää hakukoneita löytääkseen paikallisesti toimivia yrityksiä.
  • 46% kaikista Googlen kautta tehdyistä hakukyselyistä liittyy paikalliseen tietoon.
  • 30% mobiilin kautta tehdyistä kyselyistä liittyy paikalliseen tietoon.
  • 92% hakukoneiden käyttäjistä valitsee 1. sivulla olevan yrityksen kun haku liittyy paikallisesti toimiviin yrityksiin.
  • 61% mobiilikäyttäjistä on valmiimpia ottamaan yhteyttä yritykseen minkä verkkosivut on optimoitu mobiilikäyttöön.

Sosiaalinen media (SOME)

Sosiaalisen median kasvu jatkuu vahvana, Facebook edelleen suosituin niin Suomessa kuin maailmallakin

  • Tammikuussa 2021 sosiaalisen median käyttäjiä lasketaan olevan 4,2 miljardia, mikä on yli 53% maailman koko väkiluvusta.
  • Suomalaisten keskuudessa seuratuin yhteisöpalvelu 58% osuudellaan on Facebook.
  • Somen käyttäjämäärien uskotaan kasvavan vähintään 4,4 miljardiin vuoteen 2025 mennessä.
  • Karkeasti arvioiden 90% netin käyttäjistä käyttää sosiaalista mediaa vähintään joka kuukausi.
  • Keskimäärin sosiaalisessa mediassa vietetään aikaa hieman alle 2,5 tuntia päivässä.
  • Viimeisten 12 kuukauden aikana sosiaalisen median käyttäjien määrä on kasvanut yli 13%.
  • Vuoden 2020 alun jälkeen uusia sosiaalisen median käyttäjiä on tullut noin 1,3 miljoonan päivävauhtia.
  • Tammikuussa 2021 maailmanlaajuisesti ylivoimaisesti suosituin some-alusta on Facebook, jolla on peräti 2,74 miljardia käyttäjää. Seuraavana tulevat YouTube, WhatsApp ja Instagram, Reddit, Twitter ja Quora.

Media ja sisältö

Vaikka tekstisisältö on vielä avainasemassa hakukoneoptimoinnissa, muutkin median muodot nostavat vahvasti päätään puhuttaessa vaikutuksista hakutuloksiin

  • Video on sijalla 1 suunniteltaessa sisältöstrategioita. Myös kuvat ja infografiikat toimivat.
  • YoyTube tykkäykset, katselut, kommentit ja jakamiset auttavat nousemaan sijoituksissa ylöspäin.
  • Yli 68% YouTuben 1. sivun hakutuloksista on HD-tasoisia videoita.
  • Ensimmäisen sivun videoiden keskimääräinen pituus on alle 15 minuuttia.
  • Vaikka videot tuntuvat vievän suurimman huomion, myöskään kuvien merkitystä ei voi väheksyä. Googlen kuvahakujen määrä on yli 20% kaikista hakutapahtumista.
  • Yli 60% milleniaaneista ja Z-sukupolvesta suosii visuaalisia hakuja enemmän verrattuna perinteiseen hakuun.
  • 57% markkinointipäälliköistä pitää sivun sisäistä tekstisisältöä tehokkaimpana tapana tehdä hakukoneoptimointia.
  • Hakutuloksissa parhaiten sijoittuva sisältö käsittää keskimäärin 2,400 sanaa.
  • Vanhojen artikkelien päivittäminen uudella tekstillä ja kuvilla voi lisätä sivun liikennettä jopa 100%.

Sivuston sisäinen hakukoneoptimointi

Verkkosivuston sisäisellä optimoinnilla voidaan saada aikaan merkittävä vaikutus hakutuloksissa, samoin kuin käyttäjäkokemuksessa. Google arvioi sivuston käyttäjäkokemusta yhä enenevässä määrin.

  • 66,31% sivuista ei ole lainkaan ulkoisia paluulinkkejä (backlinks) huolimatta siitä, että yleisesti on tiedossa ulkoisten paluulinkkien määrän ja laadun vaikuttavan hakutuloksiin.
  • 43.7% parhaiten sijoittuvista sivuista on joitakin ristiinlinkityksiä.
  • Kysymysmuotoon kirjoitetut otsikot saavat 14,1% enemmän klikkauksia verrattuna muihin otsikkoihin. Tämä saattaa johtua siitä, että ihmiset kirjoittavat hakulauseet usein kysyvään muotoon, kuten esimerkiksi ”Miten luodaan Facebook mainos”.
  • Täydellisesti hakutermin kanssa täsmäävä sivun URL-osoite saa 45% enemmän klikkauksia verrattuna tilanteeseen jossa hakutermi ei suoraan täsmää sivun osoitteen kanssa.
  • Myös otsikon pituus merkitsee. 15-40 merkkisillä otsikoilla on korkein orgaaninen klikkausprosentti.
  • 25% parhaiten sijoittuvista sivuista ei ole lainkaan metakuvaus (meta description) -tagia.
  • Meta tagien käyttöä ei kannata hylätä, sillä tutkimuksen mukaan uniikkien metakuvauksen käyttö lisää klikkausprosenttia 5,8%.

Arvostelut

Arvostelujen merkitys kasvaa tasaisen varmasti. Arvosteluilla on oma tärkeä roolinsa ostopäätöksen varmistamisessa. Verkkoarvostelut vaikuttavat suoraan myös yrityksen verkkomaineeseen.

Paikallisten yritysten saamia arvosteluja seurataan tarkoin. Merkitys kasvaa vuosi vuodelta. Lähde: BrightLocal
  • Vuonna 2020 87% kuluttajista lukee paikallisiin yrityksiin liittyviä verkkoarvosteluja. Kasvua vuoteen 2019 verrattuna oli 6% ja vuoteen 2010 verrattuna peräti 20%.
  • 79% netin käyttäjistä kertoo luottavansa verkkoarvosteluihin yhtä paljon kuin omien ystävien tai sukulaisten suositteluihin.
  • 63% netin käyttäjistä kertoo seuraavansa Googlen tarjoamia arvosteluja.
  • 75% kuluttajista luottaa yritykseen enemmän jos siltä löytyy positiivisia arvosteluja.
  • 60% kuluttajista ei halua asioida yrityksen kanssa jolta löytyy negatiivisia arvosteluja.
  • 49% kuluttajista asioi yrityksen kanssa vasta jos se arvioidaan vähintään 4 tähden arvoiseksi.
  • Vain 19% kuluttajista haluaa asioida alle kolmen tähden yrityksen kanssa.
  • Kuluttajat lukevat keskimäärin seitsemän arvostelua ennen kuin arvioivat yrityksen luotettavuuden.
  • 94% kuluttajista kertoo yrityksestä löytyvien positiivisten arvostelujen vaikuttavan myönteisesti ostopäätökseen.
  • 32% kuluttajista on kirjoittanut negatiivisen arvostelun.
  • Arvostelujen ajankohtaisuus on tärkeää, sillä 73% kuluttajista kertoo huomioivansa vain viimeisen kuukauden aikana annetut arvostelut. 50% kertoo lukevansa arvostelut vain viimeisen kahden viikon ajalta.
  • 67% kuluttajista ei halua COVID-19 aikana asioida lainkaan yrityksen kanssa mikäli sen koronaohjeistukset ja toimintamallit eivät ole ajantasalla.

Lähteet