Google kehittyy, ja yritysten on syytä huomioida se

  • Artikkelin kirjoittaja:
  • Artikkelia viimeksi muokattu:10.3.2022
You are currently viewing Google kehittyy, ja yritysten on syytä huomioida se

Googlen toiminnassa on viime aikoina ollut merkkejä selkeästä suunnanmuutoksesta, jossa se ottaa määrätietoisia harppauksia kohti portaalimaisempaa toimintaympäristöä.

Googlen hakutulossivu on pitkään pysynyt pääpiirteittäin samanlaisena. Näkyvät muutokset ovat olleet lähinnä lähinnä hakutulosten ulkoasussa, sekä mainosten sijoittelussa ja määrässä. Nyt sen sijaan Google on alkanut tarjoamaan monipuolisemmin tietoa haetusta aiheesta.

Jos esimerkiksi tarkastellaan alla olevaa kuvaa, kun hakutermiksi on annettu ”La Liga”, eli espanjalaisen jalkapallon korkein sarjataso, huomataan että tavanomaisten hakutulosten yläpuolella esitetään kaksi erillistä ikkunaa.

Google haku termillä La Liga

Ikkunoista oikeanpuoleinen, eli tietopaneeli, englanniksi ”knowledge panel” hakee tässäkin tapauksessa tiedon tyypilliseen tapaan Wikipediasta ja kertoo oleellisen itse LaLigasta.

Vasemmanpuoleinen taas näyttää käynnissä olevan kierroksen ottelut ja niiden tulokset. Lisäksi on mahdollisuus selata aiheeseen liittyviä ajankohtaisia uutisotsikoita ilman siirtymistä varsinaisen uutispalvelun sivuille, tarkastella tilastoja, sarjataulukoita, ja tutkia pelaajia.

Se että juuri nämä tiedot näytetään ensimmäisenä, perustuu luonnollisesti siihen tosiasiaan, että massiivisen datansa kautta Google tietää mitä ihmiset haluavat. Google haluaa helpottaa tiedonjanoisen elämää, ja tämä on yksi keino muiden joukossa.

Aiheeseen liittyvät uutisotsikot ovat tässä tapauksessa kaikki Microsoftin MSN -palvelusta.

Palveluiden myynti siirtymässä Googleen

Sama suuntaus on selkeästi käynnissä myös palveluita ja tuotteita haettaessa.

Tässä esimerkissä etsitään putkimiestä New Yorkissa. Ensimmäisenä hakutulossivulla ovat tarjolla hyvät arvostelut saaneet yritykset, jotka ovat mukana Google Local Services -palvelussa. Tässä paikallisia palveluita tarjoavassa ”markkinapaikassa” Google jopa antaa rahallisen takuun siitä, että työt tulevat kunnolla tehdyksi. Vastaava palvelu on saatavilla useissa eri maissa, ja sen odotetaan saapuvan jollain aikavälillä Suomeenkin.

Kuvakaappaus Googlesta

Kilkkaamalla yrityksen nimeä siirrytään yrityksen tietosivulle Google Local Services -palvelussa. Yrityksen omille kotisivuille ei siis siirrytä.
Yhteydenotto yritykseen onnistuu suoraan Googlen palvelusta.

Google tuo vahvasti omissa palveluissaan esille muiden kokemuksia ja arvosteluja yrityksistä. Se onkin looginen kehityssuunta nykyisessä tilanteessa, jossa yrityksiä on muuten vaikea erottaa toisistaan.

Viime aikoina Google on alkanut myös näyttämään muiden arvostelupalveluiden tuloksia omilla hakusivuillaan, mikä sekin kertoo omaa kieltään kehityssuunnasta.

Esimerkkejä Googlen kehityssuunnasta löytyisi paljon muitakin, mutta jo näistä voidaan tehdä tiettyjä johtopäätöksiä siitä, mihin suuntaan hakujättiä ollaan luotsaamassa.

Tietyillä toimialoilla yritysten omat kotisivut saattavat hyvinkin lyhyessä ajassa menettää merkityksensä, kun Google tarjoaa tarvittavat tiedot potentiaalisille asiakkaille suoraan oman portaalinsa kautta. Googlessa ollaan luonnollisesti perillä tilanteesta, jossa suuri osa tuotteista ja nykyisin myös palveluista myydään suoraan Amazonin kautta, ilman että Googlea tarvitaan tässä välissä lainkaan.

Jatkossa yrityksen verkkomaine tulee entistä enemmän määrittämään, miten Google sitä kohtelee aiempaa portaalimaisemmassa palvelussaan.

Mitä aiemmin yritys tähän kehityssuuntaan reagoi, sitä suuremman etulyöntiaseman se tulevilla markkinoilla saavuttaa. Muutokset voivat olla dramaattisia eri yritysten välillä ja maineeltaan heikot tai keskinkertaiset toimijat joutuvat panostamaan aiempaa suurempia summia yskivään markkinointiin.

Ole ajoissa liikkeellä, ja ota yhteyttä meihin, niin lähdetään rakentamaan yrityksellesi timanttista verkkomainetta!